söndag 17 maj 2015

Bryggdag: Suröl

Surt, helt klart det nya humliga. När vi tröttnat på trippel-ipor och andra överhumlade öl har det dykt upp mer och mer suröl på våra vattenhål. Själv blev jag frälst efter ett besök på Cantillon. Jag har bara bryggt två suröl tidigare, en surmäskad pale ale som jag gillade men som hade en väldigt endimensionell syra och en veteöl som fick slånbär och lite surölsslattar (som jag nog inte skrivit om på bloggen än).

Helt klart är jag sugen att dra igång lite olika test i mindre skala med mer långlagrade suröl så jag köpte på mig en påse Wyeast De Bom för ett tag sedan. Nu fick jag tid att brygga lite, så spontant (höhö) drog jag ner till Potbelly och köpte lite malt och två 5liters dammejeanner. Jag hade egentligen tänkt köpa en 10 liters i plast men dom var slut, men nu fick jag en anledning att dela upp det i två experiment!

Jag tänker inte gå in på detaljer runt recept eller metoder för mina långlagrade suröl, jag har ingen erfarenhet alls och som vanligt brukar man göra rätt många misstag i början! Vill ni ha djupgående info om surölsbryggning så rekommenderar jag:

Frabrikör Ekstedts blogg:
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/ och kanske framförallt det här inlägget när man är nybörjare på suröl som jag: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014/09/en-introduktion-till.html

The Mad Fermentationist
http://www.themadfermentationist.com/
och hans bok som är riktigt läsvärd: http://www.brewerspublications.com/books/american-sour-beers-innovative-techniques-for-mixed-fermentations/

Bear-Flavored Ales:
http://www.bear-flavored.com/

Receptet jag körde på var väldigt basic: pilsnermalt, vetemalt och omältat vete. Väldigt lite humle, tysk sådan. Mäskade vid hög temp, 71-70°C. Kokade två timmar.

Recept Suröl
Bryggdatum: 16 Maj 2015

Batchstorlek: 2 x 5 liter
OG: 1053 (ish)
Est. Bitterhet: 8 IBU
Est. Färg: 7.5 EBC
Est. Alk.: 5%
Effektivitet vet inte
Total mängd vatten BIAB: 15 liter
Maltkomposition
1.44 kg Belgisk Pilsner - 59.5%
480g Belgisk Vetemalt - 20.7%
500g Krossat Vete - 19.8%
Förklistrade krossade veten genom att koka den i 2 liter vatten i 20min.
Mäskade 60min vid 70-71°C.
Humleschema och annat
120min - 5g Hallertauer Mittelfrueh
Jäst
Wyeast DeBom
Jästemp: Rumstemperatur
Vattenjustering
0.5 tsk Gypsum
1 tsk CaCl 33%
 
Noteringar:
Det kokade bort för mycket vatten, jag fick späda med en halv liter vatten i varje damejeanne.
 
Jästkulturen delades upp lika i båda flaskorna. Den ena ska få jäsa med endast den blandningen medans den andra flaskan ska få slattar från suröl.
 
Ena flaskan fick slattar från följade öl:
OWA Sakura Lambic 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...