onsdag 6 augusti 2014

Tillbaka från Tokyo

Hallå alla läsare! Ni har nog glömt bort den här bloggen, och det är ju inte så konstigt. Det har gått flera månader sedan jag skrev något. Anledning till det är att jag precis är hemkommen från Tokyo där jag bott och jobbat i 3 månader.

Det blev inte jättestort fokus på öl under den tiden, jag hinkade mest Asahi Super Dry. Dock fanns det en najs bar rätt nära där jag bodde, Rogue Beer Pub, där en vän till mig jobbade. Ägarna där pratade inte jättemycket engelska men min vän gjorde det så det gick rätt bra att kommunicera. Det blev en del, "peka i en bok på Westvleteren 12, oishii! Den har jag hemma, den har vi i baren". Dom hade några tappar där det ibland fanns sjyst amerikansk eller japansk öl och en kyl med flaskor där utbudet varierade från vecka till vecka.

Jag tog med min senaste imperial stout och bjöd på där, den hade klarat sig bra i flaska. Jag tappade den direkt från fatet till flaska och den hade lagrats ca 3 månader på flaska. Jag var lite rädd att jag skulle få infektioner eller att ölet skulle vara kraftigt oxiderat.
Provsmakning av impstouten på Rogue

Innan jag åkte iväg så hade jag en veteöl i en jäshink som jag hade tänkt servera på en hejdå fest men jag insåg att vi inte skulle klara av att dricka så mycket öl så jag valde att göra ett litet experiment. Jag tog veteölen, tappade den på slånbär och dregs från en Mikkeller Blå Spögelse. Tanken är att den ska få stå typ ett halvår och sen tappas på fat eller flaska, har inte bestämt än. Det här blir mitt första försök på en vild öl!

Här kommer lite random bilder på öl jag drack i Japan:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...