fredag 15 augusti 2014

Bryggdag: Kölsch


Ladies och tjänstemän, bryggeriet är up and running igen efter nästan 5 månaders torka vilket till stor del beror på att jag bott 3 månader i Tokyo. För nån vecka sedan så lyckades min arbetskamrat och tillika bryggbroder igår, Erik en kyl till mig. Shout outs till Jonas med som ställde upp och fraktade kylen till min lägenhet. Nu jävlar ska kvaliten på mina öl höjas ett snäpp. Att kontrollera temperaturen under jäsningen är något som kan göra underverk även med enkla medel som att köra en better bottle i en större jäshink och fylla på med isklampar de första dagarna gjorde väldigt stor skillnad när jag bryggt innan. 

Jag och Erik har pratat ett bra tag om att göra en Kölsch och med nya kylen på plats kändes det som ett prefekt tillfälle. Kölschjästen ses ju som en hybridjäst, dvs det är fortfarande en toppfermetrande och den ska jäsa vid lite högre temperaturer än en lagerjäst. Jämför typ 13-20°C för kölschjäst med 8-14°C för en lagerjäst. Det känns som en bra start, om nått fuckar ur med termostaten och så.
Riktiga män bär skäggskydd.
Som jag skrivit i nått tidigare inlägg så är jag mycket för simpla recept just nu. Slänga i allt man kan tänka på (som jag gjort i många recept) utan att ha någon plan blir i princip aldrig bra. Det gäller för det här receptet med. 90% pilsnermalt som bas och 10% vienna för att få lite mer kropp, maltighet och få upp färgen lite. Endast bitterhumle vid 90min, hallertauer för att stay true så att säga. Vattnet justerade vi för att få det att likna vattnet från Köln. Körde även dubbel mängd jästnäring mot vad som är rekomenderat på paketet och tanken bakom det var att verkligen hjälpa jästen som ska få jäsa i det absoluta nedre delen av sitt rekomenderade temperaturintervall.

Recept Kölsch
Batchstorlek: 20 liter
OG: 1047
Est. Bitterhet: 33 IBU
Est. Färg: 7,2 EBC
Est. Alk.: 4.6%
Effektivitet 74%
Total mängd vatten BIAB: 28 liter
Maltkomposition
3,7kg Pilsner - 90%
410g Vienna - 10%
Mäskade 1 timme vid 65°C
Humleschema och annat
90min - 46g Hallertauer Mittelfrüh
15min -  lite protafloc och 1tsk jästnäring
Jäst
1 paket Wyeast 2565 Kölsch (1.5 liter förkultur OG1039, 2 dagar innan)
Vattenjustering
5.3 tsk kalciumklorid 33%
0.7 tsk Magnesiumsulfat
0.25tsk Gypsum
0.7 tsk Bikarbonat


Förkultur
-------------------------------------------
Bryggdagen gick väldigt smidigt. Träffade OG spot on! Det största problemet var att kyla ner vörten till pitchtemperatur. Med kopparkylaren fick vi endast ner ölen till ca 22°C så vi ställde in jäshinken i kylen över natten, dvs typ runt 00:00. På morgnen vid 8:30 var det 17.5°C på utsidan av jäshinken. Jag pitchade jästen då, fast att mitt target var 13°C. Klockan 18:30 var temperaturen nere i 13°C.

Provsmakar en Kölsch såklart!
Bryggmat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...