onsdag 22 januari 2014

Bryggkurs hos mig, bryggning av APA/IPA

I fredags höll jag i en liten bryggkurs för några kollegor från jobbet! Första gången jag gjort det, även om det kanske blev lite rörigt ibland så var det sjukt roligt! Kul att visa hur man brygger relativt simpelt med BIAB. Vi smakade även på lite olika malt och diskuterade lite lätt vad som skiljer olika ölstilar och hur humle, maltsorter och jästval påverkar ölet. Men självklart var fokus på själva processen och vad som hände under mäskning, kok och jäsning.  
Mäskar in
Receptet vi bryggde bygger till stor del på Johanneberg Pale Ale som jag är väldigt nöjd med. Malten är nästan identiskt förutom att det är maris otter istället för "vanlig" pale ale malt. Humlen är dock helt annorlunda, jag hade Simcoe hemma och tänkte att det vore bra att använda den. Centennial är en favorit som jag tror kommer passa bra ihop med Simcoe. Kommer nog att torrhumla med Simcoe och Citra. Jag har aldrig fått till en riktigt amerikansk humelbomb, det vill säga C-humlen, citrus, grapefurkt och piney. Jästen är annorlunda, hade inte tid att göra förkultur och ville testa Mangrove Jack. Jag gillar konceptet med torrjäst, så mycket smidigare än smack-packs.

Recept
Batchstorlek: 20 liter
OG 1058 
FG ?
Est. Bitterhet: 54 IBU
Est. Färg: 9 EBC
Est. Alk.: 5.9%
Effektivitet 76%
Total mängd vatten BIAB: 28 liter

Maltkomposition
2.2kg  Pilsnermalt - 45.4%
2.2kg Maris Otter - 45.4%
225g Carapils - 4.6%
225g Vetemalt - 4.6%

Humleschema och annat
60min - 10g Simcoe 

15min - 20g Simcoe 
            20g Centennial 
            1/2krm protafloc och 1/2tsk jästnäring´
1min  - 20g Simcoe 
            20g Centennial 

Torrhumling: TBD

Jäst
1 paket Mangrove Jack M44 West Coast 

Vattenjustering
1.8 tsk calciumklorid (33%)
1.25tsp Gypsum
0.25 tsk magnesiumsulfat

Mäskschema
66°C i 60min
72°C vid urlyft av BIAB-påse
Ner med ölet i jäshinken bara, har inte kört så mycket med humlekokpåsar innan men det är verkligen sjukt smidigt.
Härligt med långa slanger på kopparkylaren
Har ett sopnedkast till komposten, vilket betyder att allt som ska komposteras måste packas i små påsar.
Jag mäter OG
Bonusbild:Jag blev hyllad efter kursens slut och vi fokuserade sen på öldrickandet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...