tisdag 30 april 2013

Tasting notes på Shannon DIPA och Trellis Wit

Jag och Henrik bryggde ju Shanon DIPA och Trellis Wit i början av året. Förra veckan var det dags att dricka dem, dricka upp allt för att vara mer specifik. Vi hade haft en deadline till en konferens och bjöd jobbet på fest. Önskar att jag tappat en eller två flaskor av varje så jag kunde ge mer detaljerade tasting notes, allt var tappat på partyfat. 
Etiketter och allt!
Om vi börjar med Trellis Wit. Denna öl blev väldigt bra, den var otroligt lätt och frisk. Den hade en härlig rödaktig färg som jag antar kommer från hibiscusen och blodapelsinen. Skummet var maffigt! Smaken var frisk, lätt med lite syrliga toner. Jag tyckte att man kunde ana lite apelsin i eftersmaken och kanske lite i aromen. Den munkänslan man förväntar sig från en veteöl fanns där med. Denna skulle passa perfekt att ha som sommaröl! 
Trellis Wit
Så maffigt skum!

Om vi går över till Shanon DIPA så hittade jag mer brister hos denna öl, fast jag var ändå väldigt väldigt nöjd. Jag tycker att jag inte brukar lyckas med mina humledrivna öl vilket är väldigt jobbigt då jag verkligen älskar humle! Därför glädjer det mig nått otroligt att denna ölen blev lyckad. Vi börjar med det negativa, aromen var inte alls vad jag förväntat mig. Jag hade satsat på tropiska frukter, nelson sauvin toner och lite citrus. Istället var aromen väldigt "dank" utan några som helst citrus eller fruktiga toner, besvikelse. Samma i smaken så saknade jag lite frukt/citrus/barr, ganska mycket "dank" i smaken med. Lite svårt att beskriva den smaken mer än att det kändes som att det saknades citrus och/eller fruktighet. Det jag var väldigt nöjd med var kroppen på denna ölen, tillräckligt torr för att jag ska gilla den. Är inget fan av för söta öl, vilket jag tycker många dubbel-IPA brukar vara. Sjukt bra balans mellan beska och kropp. Den här ölen var så jävla farlig, den låg ju på 8.5% men smakade ingen alkohol alls! Jag skyller på denna ölen att många blev runda under fötterna under kvällen. Nästa gång jag brygger DIPA kommer jag köra exakt samma maltkomposition, jäst och vattenjustering medan humlen kommer justeras rejält. Tror jag behåller Nelson men NZ Cascade och Galaxy får flytta på sig. Behåller nog Nugget som bitterhumle med.
Shannon DIPA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...