söndag 28 april 2013

Bryggdag: Pale Ale med fokus på Nelson Sauvin (Johanneberg Pale Ale)

Det var längesedan nu, men idag fick jag tid till att brygga. Jag har en tanke att jag ska brygga en pale ale om och om igen tills att jag får till ett recept som jag är helnöjd med. Vet inte om jag kommer hålla mig till den tanken, brukar inte brygga så himla ofta. Problemet när man brygger en ny stil eller helt nytt recept varje gång man brygger något är att det ofta blir ganska slumpmässigt om det blir bra eller inte.

Vad har jag tänkt när jag designat receptet till denna ölen då? Tanken med både pale ale och pilsner malt är att få till en riktigt ljus öl och att pilsner malten hjälper till att göra ölen riktigt "crisp". Sneglade lite på tastys apa när jag valde att använda hälften pilsnermalt som bas. I övrigt är det Martins I Punk You! som varit min förebild, det är en riktigt god öl. Lätt en av de godaste hembryggda öl jag provat! Vetemalten är där för att ge lite stabilitet i skummet och carapilsen för att ge lite kropp utan att ge färg. I humleväg har jag valt att låta Nelson dominera i aromgivorna. Jag älskar verkligen Nelson Sauvin. Mikkeller Nelson Sauvin single hop IPA  eller Stones Enjoy By är två öl där Nelson verkligen får glänsa. Hoppas på liknande Nelson-arom i denna ölen.  NZ Cascade och Galaxy i smakgivan för att förhoppningsvis ge ett lite djup i humlen, hoppas på lite citrus och lite tropisk frukt från dem. Jästen är en stor chansning, aldrig använt den innan och i ärlighetens namn inte sett så många andra som använder den heller. Anledningen till att jag har valt just Northwest ale är att jag kikade på vilka amerikanska alejäststammar som hade högst högsta-jästtemperatur och då vann denna. Jag har ingen kyl så har svårt att kontrollera temperaturen,  har gjort några öl som jag tycker fått skumma off-flavors som antagligen kommer från för hög jästemperatur. Tänkte att det kunde vara najs att testa en som har lite högre högsta jästemp. för att minska på risken att temperaturen på jäsningen ställer till det. Ska bli spännande att se hur  just denna jästen beter sig, har läst lite att den är otroligt toppjäsande och att krausen i princip aldrig lägger sig.

Här är receptet:

Batchsize: 16 liter (blev 15 liter)
OG: 1060 (satsade på 1055)
FG: 1012
Alkohol: 6.3%
Est. Bitterness: 48 IBU
Est. Color: 7 EBC
Est. Alc: 5.4%
Effektivitet:
Total Mängd vatten: 23 liter

Maltkomposition
1.87kg Weyermann Pale Ale
1.87kg Weyermann Pilsner
160g Weyermann Vetemalt
160g Weyermann Carapils
Humleschema
60min - 12g Nugget
20min -  ½ kryddmått protafloc
          - ½ tesked jästnäring
15min - 19g Galaxy
          - 19g NZ Cascade
0min - 7g NZ Cascade
          17g Galaxy
          20g Nelson Sauvin

Torrhumling: 80g Nelson Sauvin, 4 dagar efter primär i 7 dagar


Jäst 
1 paket Wyeast 1332  - Northwest Ale

Vattenjustering
1 tsk gypsum till mäsken.

Mäskning (blir lite överdriven info här, mest för mig själv att komma ihåg)
Vattentemp innan malten rördes ner: 71°C
Efter omrörning: 67,7°C
Efter 30min har tempen droppat med ~1°C
Rör om och slår på plattan, tempen höjs till 67°C
Efter ytterligare 30min är tempen 65-67°C beroende på vart jag mäter tempen.

Värmer BIABvattnet
Smackade påsen igår, ingen förkultur gjord. Det hanns inte med. 
Krossar malt
Pale ale malt
Väger upp malt
Låter BIAB påsen rinna av. 
Det sket sig lite med min uppgraderade kylare, aaaaaaaaargh började droppa. Verkar som tejpen jag använde inte klrade mer än två bryggningar.  Jävla justus järn, för att citera han som jobbade i butiken: "Det är upp till dig vilken du väljer. Ta nån tejp, det kommer säkert inte hålla tätt då får du vattenskador. Jag kan inte bestämma åt dig".
Gäller att syresätta ordentligt!
Klar med syresättningen!
Jäser i en betterbottle, i en jäshink som jag fyllde med det kallaste vattnet från duschen. Tyvärr verkar min termometer helt gett upp, flackar plus minus 10 grader när jag försöker mäta tempen på vattnet. 
Och på med en tischa för att blocka solljus, börja jäs!


3 kommentarer:

  1. Tjena Chubb! Kul med ett nytt brygginlägg!
    Irriterande med läckande spiralkylade. För mig lossnade hela slangen en gång och sprutade ner både min öl, mig själv och hela köket.
    Ett tips på en uppgradering är att köpa "klämringskopplingar" med utvändig 1" gänga. Då kan du sruva fast dem på kopparrören och sedan en gardena-koppling på den utvändiga gängan. sen kan du köra gardena kopplingar hela vägen från kran via spiral till diskho. Helt tätt och mycket smidigt att kunna koppla loss hela kylaren för tvätt/förvaring ect.

    Ha det gott!
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej hej!

      Jag kan leva med att spruta ner köket och mig själv men surt när det kommer ner i ölen, stor risk för infektion och en halv dag med jobb åt h*lvete.

      Väldigt bra tips, tack!, det blir det till att fixa innan nästa bryggdag!

      Radera
  2. Jag satte Gardena (mässing) kopplingar på min kylare. Nu kör jag lite tjockare kopparrör en vad du gör, men titta på Bauhause, där bör finnas rörkopplingar.
    Hoppas du kan se bilden:
    https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/863_10151339368867305_1307880883_n.jpg

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...