lördag 22 december 2012

God jul (Och årets glögg 2012)

Jahapp, julen närmar sig med stormsteg. Jag har tappat glöggen (som jag inte skrivit om än, recept här nedan) och gjort en liten snaps. Snapsen är gjord på ljus bacardi, grapefruktskal, kanelstång, hibiscus, torkade och sötade tranbär och ett kryddpepparkorn  Smakade på tok för mycket kanel, gör jag nått liknande igen så utesluter jag kanelen. Härligt röd färg dock, fast jag är nog ingen snapsfantast. 
---------------------------------------
Recept Glögg 2012
2,15kg strösocker
5liter svagdricka
110g mörkt muscovadosocker
152g ljust muscovadosocker
117g brun farin

500g russin
26g kanelstång
14g nejlikor
13g kardemumma
58g färsk ingefära
1/2tsk jästnäring

Tinktur:
2 vaniljstänger
2dl jim beam whisky 

1paket Red Star Pasteur Champagne vinjäst 5 g
---------------------------------------
Vaniljstängerna fick ligga i whiskyn tills det var en vecka kvar ungefär till tappning av glöggen. Då silades vaniljstängerna bort och whiskyn hälldes ner i jäshinken. 
Glöggen smakade rätt så bra, kan inte säga att jag känner vaniljsmaken direkt dock. Väldigt rund stöma som jag tror kommer från  nästa gång jag sätter en liknande glögg nästa år funderar jag på att dra ner på russinen lite. Det är gott, men man kan tröttna på den smaken ganska fort.  
God jul på er! Hoppas att era julöl smakar gott och att ni får en vit härlig julhelg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...