lördag 7 januari 2012

Bens andra öl

Ben som agerade bryggasistent och lärde sig brygga hos mig, om ni kommer ihåg, har bryggt sin andra öl för ett tag sedan. Jag fick för ett tag sedan en flaska som jag nu sitter och smuttar på. Tänkte skriva lite om receptet som jag var med och föreslog efter Bens önskemål och sedan köra lite tasting notes. Men vi börjar med receptet. Ölen har fått namnet Dark Lemon, Ben siktade på en mörkare öl med en del citrus i aromen.

Batch Size: 11 liter
OG: 1068

Malt
1 kg dark extract
1 kg light extract
100 g Carared (grinded and "cooked" in texile bag at 70C for 30 min)
100 g Black malt (grinded and "cooked" in texile bag at 70C for 30 min)

Humle
60 min: 10 g Chinook
20 min: 6 g Chinnok, 5 g Perle, 10 g Cascade
10 min: 6 g Chinnok, 5 g Perle, 10 g Cascade
1 min: 20 g Cascade

Bens Dark Lemon! 

Hur är ölen då? 
Aromen är ganska dämpad, känner en söt ton som lutar åt smörkola eller fudge och lite lite rostade toner. Samma smörkola finns i smaken men där blandas den med en gräsig/höig ton och rundas av med lite rostad smak typ espresso. Väldigt lättdrucken öl över lag. När ölen blev lite varmare kom en liten söt eftersmak fram.

Jag är impad över denna ölen, för att vara en andra öl! I och för sig blev min andra öl väldigt lyckad men efter det gjorde jag en hel del öl som jag inte alls blev nöjd med. Väldigt kul att kunna ha lärt ut den nobla konsten som är hembryggning, hoppas på många fler besökare i bryggeriet i framtiden och att jag får prova flertalet framtida bryggassistenters öl.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...