måndag 29 augusti 2011

Bens första öl på jäsning!

Ni som följt bloggen vet att vid de senaste två bryggningarna så har min kollega Ben varit med och lärt sig brygga. I helgen hade han sin första egna bryggdag som jag tyvärr inte kunde närvara vid. Hur som helst så gick det bra för honom, ett litet överkok var enda problemet han rapporterade. Ben valde större delen av råvarorna så som humlen och specialmalten och jag stod för receptkomponering. Receptet är ganska likt den american amber ale som vi bryggde tillsammans. Recept var som följer:

Info
Est.OG 1055
Est.Alc 5.3%
Est.Bitterness 35 IBU
Est.Color 17 EBC
Batch Size: 10l

Malt
1kg Extra Light DME
0.5kg Medium DME
170g Carared (stöpt)

Humleschema
60min - 5g Pearle
20min - 10g Pearle
10min - 10g Chinook
5min - 5g Chinook och 5g Pearle

Jäst
Safale US-05

Här kommer lite bilder som jag fick av Ben från hans bryggdag:
Utrustningen och ingredienserna

Malten som ska stöpas.

Krossa malten med ett glas funkar med!

Se och lär, malten krossad men inte finmald!

Maltextraktet.

Stöper specialmalten, hade nog varit bättre att stöpa malten först och sedan tillsätta maltextraktet.

Humlen uppvägd och klar, som det ska se ut!

Inte så mycket marginal i grytan!

Kylning i vattenbad.

Ben kör den obligatoriska jäshinken är fylld-bilden!

Enligt Ben började jäsa under natten. Verkar ha varit en lyckad bryggdag och som det ser ut så kan hans första öl bli lyckad! Ska bli riktigt intressant att få smaka denna öl om några veckor!

1 kommentar:

  1. Hur går det för Ben? Brygger han mer eller blev det vara en? Skulle vara roligt att höra vad han tyckte om sin första egna, den lär väl vara drickbar nu?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...