måndag 6 juni 2011

Provsmakning och etikettfixande av studentsaisonen

På fredag är det dags för studentsaisonen att skina! Då ska den nämligen serveras på min systers studentmottagning! Det var i förrgår dags att kvalitetssäkra ölen och idag har jag "klistrat" på etiketterna med mjölk.

Om vi börjar med hur ölen smakade och såg ut:
Studentsaisonen
Utseendet var riktigt najs tyckte jag, ett riktigt stort skum blev det som ni ser på bilden! Brukar i vanliga fall ha lite svårt med skummet, framför allt innan ölet lagrats lite så var lite nervös. Är föresten alltid nervös om det ska vara kolsyra eller inte när jag knäcker första kapsylen, har ju haft en batch som vi fick hälla ut för att den inte jäste kolsyra... Men det pös rejält när jag öppnade denna, tur! Färgen var kanske lite mörkare än vad jag hade tänkt mig fast det är fortfarande en väldigt ljus öl, bilden visar lite mörkare än vad ölet är i verkligheten med.

Aromen var likt de saison jag testat innan (läs saison dupont och de saison som fanns på SM i år) lite kryddigt, lite "belgare" och nästan lite skinka! Smaken var också väldigt saisonaktig, denna jäst satte verkligen sin prägel på ölet! Väldigt torrt öl med lite kryddig ton, lite citrus kanske och även i smaken lite lite skinka (fast på ett bra sätt!). Jag är över lag väldigt nöjd med detta ölet, kanske att alkoholen kom igenom lite i smaken på ett lite otrevligt sätt men inget som störde allt för mycket. Det problemet skulle säkert försvinna med lite lagring, men ölet kommer serveras om en vecka så det kommer nog kännas lite då också. Hoppas att folk kommer uppskatta detta ölet lika mycket som jag gör, jag är lite orolig att folk kommer tycka det är lite för torrt och lite "surt" kanske. Men jag tror torrheten kommer funka ypperligt till mat!
Etiketter printade och cuttade!

Min gode vän Magnus hjälpte mig att printa etiketterna på det tryckeri på skolan som han jobbar lite på. Extra nice att han cuttade till dem med, jag hatar verkligen att sitta med sax och försöka klippa rakt...

Fäste etiketterna genom att pensla på mjölk, har gjort det tidigare och det funkar riktigt bra och man slipper knöla till etiketterna med limstift. Blev rätt snyggt tycker jag:
En färdig flaska

Etiketten

4 kommentarer:

  1. Snyggt! Jag brukar använda just limstift till mina etiketter men borde kanske testa med mjölk nästa gång.. Inga problem med att etiketterna lossar om de blir fuktiga av kondens senare? Eller för den delen att de börjar lukta surt?

    SvaraRadera
  2. Tackar! Jag har inte haft någon etikett som ramlat av på grund av kondens än iaf. Men spolar man lite vatten på flaskan så ramlar den bort på en gång så det kan ju bli ett problem om flaskan blir väldigt blöt. Jag har inte heller känt någon sur doft än :)

    SvaraRadera
  3. Housepainter: Ölen eller etiketten? :D

    SvaraRadera
  4. Snyggt! (öl + etikett)
    Bra tips med mjölklimmet - jag brukar koka ihop lim av vatten o stärkelse - kommer köra mjölklim nästa gång - känns lite enklare. Fundring: är det laktosen som är "klibb-medel"
    /Dan, Bergåsa Bryggeri

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...