torsdag 16 juni 2011

Provsmakning av Tomodachi

Tomodachi, den här ölen som jag och min vän KG bryggde för ett tag sedan och som det är så svårt att kategorisera, har provsmakats idag. Vad ska man egentligen säga att det är? Jag benämner den kanske imperial black cacao-IPA, men efter att smakat den idag så vet jag inte riktigt om det är rätt benämning. Men oavsett hur vi klassificerar denna öl så är en sak säker, den blev väldigt lyckad!
Tomodachi

Vi häller upp en rätt så grumlig mörk öl som har en vackert röd ton, framför allt när den hålls emot en ljuskälla. Skummet är otroligt finmaskigt gulaktigt, sjunker sakta och en del ligger bestämt kvar under hela provsmakningen. Tror det är det krämigaste skummet hittills på någon av mina öl!

Doften är förvånansvärt fri från humle, trots massa sen humle i koket och torrhumling, istället sniffar vi banan, punchpraliner, jord, lada och halm. Intressant lär jag säga! I smaken finner vi först lite kaffe och lite choklad, fast bara lite! Ölet är rätt så beskt men det finns nästan ingen efterbeska alls! Vi smakar också lite tallbarste och "skogsbös". Jag är lite besviken att vi inte fått mer humlesmak och lite förvånad över att ölet inte känns mer beskt, teoretiskt sett skulle ju ölet ha 119 IBU! Kan inte heller säga att jag känner av kakaon och vaniljen, men den kanske finns där och bidrar till t.ex. den lilla chokladen man känner och punch pralinen som fanns i aromen? Man hade kanske kunnat önska sig lite fylligare kropp, inte sötare utan bara lite mer munkänsla.

Istället är ölet väldigt lättdrucket, beskan är väldigt välbalanserad och avsaknaden av efterbeska gör att ölet blir farligt lättdrucket. Man känner inte någonstans i smaken av de 8% alkohol som ölet faktiskt har!

Som helhet är jag väldigt nöjd med ölet, det blev inte riktigt vad jag förväntade mig men det blev ett riktigt gott öl! Tror att några veckor till på flaska kommer göra ölet ännu bättre, ett öl på 8% borde kräva lite mer lagring tycker jag. Nu återstår bara att sätta på etiketter på detta och sedan bjuda bekanta för att få mer omdömen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...