fredag 22 april 2011

Provsmakning: Midvinterale

För att fira påsken knäcker jag en julöl, lite knäppt men det blev väldigt få flaskor kvar av julölen jag bryggde i vintras men jag har planerat att jag skulle provsmaka en vid påsk och nästa flaska vid nästa jul.

Häller upp en mökrbrun öl med ett ganska lätt lager skum som försvinner ner till ett mindre lager relativt snabbt. Det doftar lite rostat och ek, en liten "belgisk" ton i doften med sen en liten fruktighet jag inte kan sätta tummen på.

Smaken är lättsam, väldigt fräsch tunn kropp utan att vara det minsta blaskig. Lite kittlande kolsyra på slutet och en något sträv eftersmak av ek. Inga direkta smaker som jag kommer att tänka på, lite av den "belgiska" smaken nånstans i mitten. Nått som jag tänker på denna gången är att den smakar väldigt mycket mer ek än när den var färsk, vet inte om eksmaker kommer fram mer och mer av lagring?
Allt som allt är jag riktigt nöjd med denna, det är en försynt öl som inte är bombad med humle, alkoholhalt eller liknande utan riktigt välbalanserad och lättdrucken. Önskar jag hade fler kvar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...