fredag 8 april 2011

De bästa ölen jag smakat hittills

En av mina vänner föreslog den eminenta iden, när vi drack öl på Rotary pub förra veckan, att jag borde göra en lista på de bästa öl jag smakat hittills. Jag försöker hålla koll på de öl jag smakat via iglaset.se så det är ju ganska enkelt gjort. Jag gillar att föra statistisk, kul att kunna gå tillbaka och se vad man tyckte om en viss öl eller komma ihåg riktigt goda öl som man annars inte skulle minnas. Ungefär samma som med last.fm som håller koll på all musik jag lyssnar på, ytterst trevligt att kunna kolla vad man tyckte var bra säg förra sommaren eller denna tidpunkt fast för två år sedan. Skulle behöva nått liknande för film, någon som har tips?

I alla fall så via iglaset.se ge ett betyg på ölen mellan 1-10. Jag tänkte att jag här ska ge en lista på de öl som jag smakat som jag gett betyget 9 eller 10.

Betyg 10
-Närke Slättöl
Kommentar: Har bara delat ut en enda 10 hittills och det gick till Närke Slättöl, drack den på fat på ölrepubliken och det är vid skrivande tillfälle den bästa öl jag hittills smakat. Skulle gärna vilja testa denna igen, min smak tenderar att ändras mycket med tiden. Väntar spänt på när jag ska få smaka nästa 10!


Betyg 9
-Great Divide Yeti Imperial Stout
-Dugges 1/2 Idjit! Imperial Porter
-Sierra Nevada Bigfoot
-Dugges Avenyn Pale Ale
-Oppigårds Amarillo Spring
-Fuller's London Porter

Kommentar: That's it! Sedan på betyg 8 trillar betydligt fler öl in. Ölen jag listat här är verkligen något utöver det vanliga och om ni får chansen att prova dem så ta den! De flesta kan nog vara lite knepiga att få tag på men Fuller's London Porter och Yeti finns bland systembolagets ordinarie sortiment så dem ska det inte vara några problem att få tag på!

2 kommentarer:

  1. Tack för en trevliga och detaljerade recensioner.

    Ibland tycker jag nog ändå att det kan vara skönt att sätta i sig en enkel ljus lager som Anderssons. Ja du märker, jag är en hängiven Anderssonare. När jag googlade häromdagen fick jag upp att dem dragit igång en egen sida på facebook. här är länken http://www.facebook.com/pages/Anderssons-%C3%96l/166748080038946

    SvaraRadera
  2. Har inte testat iglaset.se. Verkar vara nagot liknande till untappd.com men pa svenska?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...