onsdag 16 februari 2011

Lite öl

Well denna bloggen handlar om hembryggning men jag brukar ju skriva lite om öl jag dricker med. Vet inte hur intressant gemene läsare tycker detta är men jag tycker det är lite kul för mig själv att gå tillbaka i bloggen och kolla vad jag tyckte om olika öl.

Jag har upptäckt ett fenomen som är lite jobbigt, ju fler öl man provar, framför allt bra öl, ju större krav börjar man ställa på de öl man dricker. Detta gör att man får färre och färre upplevelse utan börjar ofta dra referenser till en öl man druckit för längesedan. Frågan är om den ölen var så himla bra i måtten man har idag? En sådan öl som jag ofta referera humledrivna öl till är Närke Slättöl, väntar på nästa gång jag för chansen att prova denna öl.

Hur som helst det har ju släppts lite öl på systemet och nu har jag smakat några av dessa.

Modus Hoperandi
Denna har jag hört massa bra om innan men jag tyckte den var ganska platt, hade dock provat Epic Armageddon innan så det kan ha påverkat smaksinnena lite. Lite hårda ord, det var fortfarande en riktigt god öl!

Betyg 7/10
Modus Hoperandi

Epic Armageddon IPA
Epic har jag varit sugen att prova något från sedan jag såg ett avsnitt av Brew Masters där Dogfish Head hade ett samarbete med Epic. Detta var en helt okej IPA, hade förväntat mig mer och aromen lovade mer än vad smaken gav. Detta skulle nog vara riktigt gott från ett färskt fat.

Betyg 7/10.
Epic Armageddon IPA.

Oppigårds Spring Ale
Sist ut denna gång kommer Oppigårds spring ale som jag precis smakat till aresnal vs barcelona i champions league. Oppigårds spring ale var ett av förra årets höjdaröl, då var den humlad med amarillo. I år är den humlad med chinook och den är inte riktigt lika bra. Detta var den bästa av de tre ölen jag provat idag och igår. Härlig smak och arom, massor av citrus/grapefrukt och nästan lite gräsig efterbeska. Synd att dem inte körde vidare på förra årets enligt mig succé öl, Oppigårds amarillo spring är enligt mig det bästa som oppigårds hittils bryggt.

Betyg 8/10
Glömde fota för fotbollen var så spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...