onsdag 19 januari 2011

Propagera Jäst, Dag 6

Har snurrat runt innehållet i e-kolven några gånger per dag sedan jag satte kulturen i odling, detta för att hålla jästen i suspension. Jästen sedimenterar ganska fort och bildar en fast bottensats. Som man ser på bilderna här nere, som är tagna efter att e-kolven fått stå orörd ca 2h, så finns det lite jäst i kulturen nu.

Svårt att fota, men det otransparenta skiktet på botten är jäst.

Sett ur en annan vinkel.

Idag när jag snurrade runt e-kolven så frigjordes ingen kolsyra så jag antar att jästen har käkat upp allt socker som jag matat den med. Därför var det dags för ännu en matning. Denna gången stegar jag upp SG lite med.

Jag tänker såhär. Jag antar att allt socker i kulturen är uppätet. Jag tillsätter denna gång 40 gram maltextrakt löst i 2 dl vattnet. Totala volymen blir då 6 dl, detta ger ett SG på 1024 ungefär i hela kulturen.

Jag kokade maltextraktet i ca 10min och de sista 2min var locket på för att desinfektera detta.

Väger upp 40 gram maltextrakt.

Viktigt när man slänger på locket att se upp så det inte kokar över.

Kylde sedan vörten i några minuter i iskallt vatten i diskhon.

Kylning pågår.

Till sist så hällde jag i den kylda vörten i e-kolven och snurrade runt kraftigt.

Bryggmästaren med sin e-kolv.

Passade även på att lukta på kulturen igen, den luktar fortfarande distinkt hjortron men nu finns den klassiska jästdoften där med. Verkar som det kommer bli en lyckad odling. Kommer nog ta några dagar till innan jag har tillräckligt med jäst för en 12 liters batch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...