torsdag 13 januari 2011

Flasktappning av Balrog Porter

Idag var det dags att tappa portern som jag bryggde innan jul på flaska. Den har nu fått ett namn, Balrog Porter. Började med att sortera upp mina tomflaskor, börjar få ett gäng. Ett tips till alla bryggare, ta bort etiketter med en gång. Det har inte jag gjort, så jag har massvis med flaskor som jag måste fixa detta på. Skitjobbigt. Hur som helst, jag valde att tappa portern på 50cl's flaskor. Gillar vanligtvis att använda 33cl's eftersom det blir fler öl och man kan njuta av ölen vid fler tillfällen samt bjuda bort fler flaskor.

Tomflaskor sorterades.

Alla som läser denna bloggen och är hembryggare, eller någonsin bryggt en batch öl, vet att det tråkigaste som finns är att diska flaskor. Ölbryggning är nog minst 50% rengöring, men just att diska flaskor slår fan resten av rengöringen i tråkighet med hästlängder. Men men, det är något som måste göras. Flaskorna fick sedan åka i ugnen på ca 120°C i en timme och sedan svalna av något i ugnen.
Det tråkigaste man kan göra inom hembryggning.

Jag valde att primma denna öl med strösocker, jag har använt maltextrakt många gånger innan men har på senaste valt att gå över till socker. Målet var att primma med 5 gram socker per liter öl, jag uppskattade det till att bli 11 liter öl efter omtappning. Tyvärr så missade jag lite och fick bara ut 10.5 liter, så det blev 5,24 gram per liter istället. Borde inte göra märkbar skillnad, vill dock inte ha för mycket kolsyra i detta öl. Jag blandade sockret med 2 dl vatten och lät det sjuda några minuter.
Socker och vatten.

Etiketter är ju alltid trevligt att ha på sina öl, ger liksom ett bättre helhetsintryck när man bjuder på ölen. Denna gång blev varje etikett "custom made", dvs jag ritade dem för hand. Ger väl kanske inte det mest seriösa intrycket, men jag tyckte det blev en rolig grej av det.

Ritade 22st etiketter för hand.

Nästa steg denna dag var att desinfektera hävert och en jäshink. Hällde sockerlagen i den desinfekterade jäshinken och tappade sedan över ölen till denna och var försiktig så att ingen bottensats följde med.
Desinfektering av hävert.

Bottensatsen tappas bort.

Fick sedan hjälp av min flickvän Karin att tappa ölet på flaskorna medan jag tryckte på kapsylerna.

Flaskorna fylldes.

När vi sedan kom till att sätta på etiketterna på flaskorna upptäckte vi hade slut på limstift. Det blev således till att testa ett knep jag läst om på humlegårdens forum, använda mjölk istället för lim! Det funkade!
Tar limmet slut får man använda mjölk.

Etiketterna kom på plats och allt som allt blev det 21st flaskor med porter.

Stilig flaska.

22 öl tappade och klara.

Jag passade även på att smaka på ölet, som vanligt så är det ju svårt att veta hur det färdiga ölet kommer smaka. Man smuttar ju på fesljummet och avslaget öl som inte fått lagrat till sig. Men detta är det öl som smakat helt klart bäst vid provsmakning innan flasktappning, man kände helt klart porterkaraktären med rostade smaker. Kommer bli väldigt svårt att hålla sig i minst två veckor innan första provsmakningen får ske.

Nu är det bara det roliga kvar på denna öl, att provsmaka den. Kommer skriva om det om ca 2 veckor när första ölen kommer öppnas, ölen som jag/vi brygger brukar vara väldigt sega på att kolsyras. Vet inte riktigt vad det beror på men detta gör att jag försöker hålla mig minst 2 veckor för att inte bli besviken.

2 kommentarer:

  1. Håller med om att flaskrengöring är den tråkigaste delen av hembryggning. Jag brukar avetikettera flaskor antigen direkt då den är tom eller så samlar jag på mig 4-5 stycken och tar det i klump, det beror lite på varifrån flaskan kommer (dvs. hur svårt det är att få bort etiketten).
    I förrgår rengjordes en 20-back inför helgens flasktappning och tid tar det ju. 15 minuter i vatten med maskindiskmedel, 10 minuter för ursköljning och sedan timmen i ugn + vilotid, men vad fasen, det är ju värt det i slutändan :)

    SvaraRadera
  2. Jag kör denna procedur för varje flaska:

    Etikettbortagningsdagen:
    -Ligga över natten eller nån timme i vattnet med maskindiskmedel.
    -Diska bort etiketten och skölja bort maskindiskmedlet.

    Flasktappdagen:
    -Skölja ur flaskan en gång med varmt vatten
    -Köra runt med en flaskborste i flaskan med varmvatten
    -Skölja med kallt vatten

    Sen in i ugnen 1h och sen låta dem svala.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...