lördag 4 december 2010

Bryggning: Porter

Idag hade ständiga bryggassistent Larsson tagit ledigt och jag fick brygga själv med lite assistans från min flickvän. Det gick sådär. Det här är historian om en imperial porter som blev en vanlig porter. Tror jag.

Vi kan väl börja med receptet:

Batch Size: 12 liter, blev 10.5liter
OG: 1060
Est. IBU: 42

Malt
2kg Pale Ale Malt
1kg Munich I
0.4kg Carabohemian
0.3kg Caraamber
0.2kg Havregryn, som jag rostat själv
0.1kg Crystal 100 EBC
0.4kg Pale Chocolate Malt
0.1kg Black Malt

Humleschema
60min - 5g EKG
30min - 30g EKG
10min - 10g Chinook, 10g EKG

Vattenbehandling
0.7 tesked Bikarbonat - Mäsken
1.4 tesked Kalciumklorid, 33% - Mäsken

Jäst
Wyest Irish Ale, 1084

------------------------------------------

Började rätt tidigt på dagen med att lägga Pale Chocolate malten och Black malten i en kallmäskning. Rörde ut malten med 1 liter kallt vatten i en skål och det fick stå medan jag fixade med lite andra saker innan själva bryggdagen började.

Kallmäsk.

När bryggdagen väl kom igång var det dags att krossa rätt mycket malt. All malt utom pale ale malten var hel och behövde därför krossas. Jag tycker det är rätt svårt att få ett bra avstånd på coronakvarnen och det blir ofta antingen för smuligt eller för mycket hela korn.

Jag fick veva en hel del.

Rymmer precis 1 kg malt i kvarnen.

Jag mäskade i 90 minuter, temperaturen låg på 68°C vid start av mäskningen och vid slutet hade den sjunkit ända till 65°C. Valde dock att inte höja temperaturen under mäskningen denna gången. Mäskade med 8 liter vatten till 4 kg malt, temperaturen låg på nästan 80 grader innan jag rörde ut det med malten och för en gångs skull hamnade inte temperaturen för lågt.

Innan laknigen tillsatte jag kallmäsken till mäsktunnan och lakade ut med 11 liter vatten vid 78°C.

De mörka malterna åkte i mäsktunnan precis innan lakningen.

Recirkulerade några liter, blev rätt klart sedan.

Jag checkar om refraktometern fungerar, är osäker.

Lakning pågår.

Jag kokade sedan i hela 90 min för första gången, brukar annars koka i 60 min. Första 30 min kokades utan humle, bittergivan åkte i vid 60min. Spädde även med 1 liter kallt vatten vid 60min då det kokade bort rätt mycket. Efter koket så kyldes vörten rätt snabbt med kylslingan, den är guld värd!

Humlen uppvägd och klar.

Kylning pågår.

Nu kommer vi till det tråkiga, för det första fick jag bara ut 11 liter istället för 12. För det andra så mätte inte hydrometern och refraktometern samma utan det skiljde 5 prickar. Lite jobbigt för nu vet jag inte vilken jag ska lita på. Blir till att göra lite mätningar på sockerlag i veckan.

Det andra tråkiga var att jag hamnade så sjukt långt under det OG jag hade siktat på. Jag trodde jag skulle hamna runt 1079, istället hamnade jag på 1060 och det trots att jag hade kokat ner vörten till 11 liter istället för 12 liter som jag siktade på. Det ger mig en effektivitet på ca 50% vilket är helkasst med andra ord.

Nu luktade och smakade grönölet väldigt gott men det blir ju inte det öl jag siktade på, blir snarare en vanlig porter istället för en imperial porter. Jag måste verkligen se över min mäskprocess och se vad jag kan förbättra.

Mäter OG på två olika sätt och får olika resultat. Surt.


För att sammanfatta bryggdagen så tog den oändligt lång tid. Dels för att jag mäskade 30min längre än vanligt och kokade 30min längre än vanligt. Det var även mycket mindre smidigt att brygga ensam, behövs nästan fyra händer vid bryggning.

Förhoppningsvis blir det ju ett väldigt gott öl och jag får glömma vad det var jag satsade på. Blir det bra så är jag ändå nöjd, är min första riktigt mörka öl jag brygger och har nog en hel del att lära mig. Innan nästa bryggning får jag ta och studera mäsktekniker noggrannare och försöka hitta vad det är som gör att mitt utbyte blev så pass lågt som det blev.

Den obligatoriska jästunnan är fylld bilden.

2 kommentarer:

  1. Klurade du ut varför du fick dåligt utbyte= Fungerade refraktometern?

    SvaraRadera
  2. Dåliga utbytet berodde nog på en kombination av dålig lakprocess, kallmäskade malter och mycket specialmalt. Ska nog satslaka nästa gång istället, har gjort det med gott resultat innan.

    Refraktometern har jag inte gjort några tester på ännu.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...