måndag 22 november 2010

Rostad Havre

Inom en snar framtid hade jag tänkt att brygga en Porter eller en Robust Porter, nått riktigt mörkt med massor av smak i alla fall. Till detta hade jag tänkt använda en liten del, max 5% kanske, rostat havregryn. Idag rostade jag havregrynen som ska få ligga till sig en vecka för att eventuella skarpa smaker ska försvinna.
Havregrynen innan rostning

Jag tog 200g havregryn och strödde över en ugnsplåt och körde först 100°C i 60min och sedan 130°C i 30min. Doftade till en början riktigt gott för att på slutet lukta lite skarpt som jag inte riktigt kan sätta tummen på vad det doftade.

Havregrynen efter rostning.

Som man ser på bilden ovan här så har grynen fått en gyllengul färg och de doftar nästan lite träigt. Hoppas att detta kan ge lite "kakig" och nötig smak till portern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...