torsdag 25 november 2010

Refraktometer!

Igår fick jag en trevlig liten avi och idag gick jag till mitt utlämningsställe och hämtade ut ett litet paket från Hongkong:
Trevligt litet paket från Hongkong!

Vad innehöll paketet då? Jo en refraktometer! Inhandlade denna via ebay, har alltid varit avundsjuka på dem som har refraktometrar och slipper slabba med hydrometer och jäsrör med skum så man aldrig kan vara säker på vad man läst av. Har dock tyckt att det är för dyrt med runt 800kr som man får betala för en refraktometer i Sverige.
Karin testar refraktometern.

Runt 800kr kostar en refraktometer i Sverige exklusive frakt, jag betalade strax över 200kr inklusive frakt från Hongkong. Sen är det ju alltid lite chansning att köpa något på ebay men hittills har det gått bra för mig. Vet inte hur bra kvaliteten är på denna refraktometer, vore kul att jämföra den med en som är köpt i Sverige och se om dem känns olika och om dem mäter olika noggrant.

Fick med en liten väska också!

Måste även passa på att säga att jag råkade knäcka en Oppigårds Winter Ale för någon dag sedan med, är väl inte direkt min favorit från Oppigårds men fan, dem leverera jämnt! Bästa julölen som jag provat hittills av dem jag inhandlade.

Oppigårds Winter Ale.

3 kommentarer:

  1. Håll oss ajour! Det låter intressant med een refraktometer för 200 spänn.

    SvaraRadera
  2. yes ska göra lite tester mot min hydrometer när jag får tid!

    SvaraRadera
  3. Hej
    Har du någon erfarenhet av din refraktometer?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...