söndag 7 november 2010

Dricker en Paul IPA

Det var nu lite mer än 3 månader sedan vi tappade våran Paul IPA på flaska och jag öppnade precis en flaska, finns inte så jättemånga kvar, och tänkte skriva lite om vad jag tycker om den här ölen. Det är ju alltid svårt att inte vara kritisk till sina egna öl så även om jag kanske kommer låta lite negativ här nedan så är detta ett riktigt lyckat öl!

Det här är andra ölen jag brygger som är All-grain men på sätt och vis känns det som det som den första eftersom den vi all-grain batch vi bryggde innan var Flykten, en veteöl med hallon i. Faktumet att det är hallon i gör att det är rätt svårt att bedöma ölen, dels så tar hallonen upp så stor smak och sedan så har jag nog aldrig druckit nån annan öl med hallon i.
Paul IPA
Är riktigt nöjd med utseendet på ölen, stort skum som ligger kvar länge och hänger kvar på glaset. Aromen är riktigt bra också, fruktigt, lite citrusaktig och lite sött, ungefär vad man förväntar sig av en IPA. Smaken då? Det är riktigt beskt, kanske är det lite för beskt eller i alla fall lite för diskant beska. Mycket citrus i smaken ackompanjerat av lite gran/barr-smak. Det finns dock en liten bismak som jag tror kommer från att detta öl jäste på sommaren och att temperaturen i min lägenhet blev väldigt hög vissa dagar, bismaken är lite kryddig och söt, nästan lite glöggsmak över det. Denna bismak var väldigt tydlig när ölet var ungt men nu börjar den lägga sig lite men den finns fortfarande där ganska tydligt.

Om jag skulle brygga detta ölet igen skulle jag framför allt försöka jäsa det vid lägre temperatur, försöka göra något åt den lite väl diskanta beskan genom att kanske flytta fram humlegivorna en del. Kanske testa några andra humlesorter och/eller vattenjustera lite för att försöka få en lite rundare och mer behaglig beska.

Överlag så är detta ett riktigt gott öl, jag är helt klart nöjd med resultatet! IPA är nog min favoritölstil när det kommer till kritan och det kanske märks, har bryggt ganska många IPA av de få batcher jag hittills gjort som hembryggare. Alltid kul när det lyckas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...