torsdag 5 augusti 2010

Sierra Nevada Bigfoot

Då var det äntligen dags! Efter att ha läst om denna ölen på nästan alla ölbloggar jag följer så var det nu dags för mig att provsmaka den! Som jag skrev förut är det extra roligt att få testa denna då det ett tag verkade som att jag skulle bli utan flaskor av denna, men efter att ryktet om att fler flaskor skulle komma in visade sig vara sant och en heroisk inköpsinsats av Christofer så har jag nu fyra fulla flaskor och en upphälld flaska i min ägo.
Måste börja med att säga att denna är den mest hypade ölen jag sett lanserats här i Sverige på den relativt korta tid jag varit ölintresserad. Jag brukar alltid bli lite skeptisk till saker som får en sån här otrolig hype, mest för att det visats sig vara rätt bra att gå in med en relativt negativ inställning (framför allt när det gäller hypade filmer) så att man kan bli positivt överraskad.

Sierra Nevada Bigfoot

Okej, nog med diskussion. Vad tyckte jag om ölen? I aromen känner jag russin, jäst, mogen banan och en svag antydan till svartvinbärsgodis. Det doftar verkligen mycket och det är rätt svårt att urskilja enstaka dofter, men överlag kan man säga att den doftar väldigt sött med dem toner jag nämnde. Smaken är alkoholstark, på ett bra sätt, sen smakar det mycket russin och rätt snabbt kommer en uns av lakrits och man kan kanske känna en liten antydan till en smak av russinen som blir kvar på botten när man druckit glögg. Allt detta blommor sedan ut i en eftersmak av Fudge, smörkola och nybakta vaniljkakor.
Sierra Nevada Bigfoot
Riktigt god och intressant öl! Roligt med en öl som tar ut svängarna rejält. Som sagt det är en riktig smakbomb! Jag delade denna flaska med min flickvän och det var ungefär lagom mängd av denna öl. Helt klart så förtjänar denna öl sin hype, det är svårt att få tag på öl av denna karaktär på systembolaget!

Jag ger den 8/10 i betyg.
Karin ger den 8/10 i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...