lördag 24 juli 2010

Flasktappning av Paul IPA

Idag var det dags att tappa våran indian pale ale Paul, döpt efter den tyska bläckfisken, på flaska. Den har stått på sekundärjäsning med torrhumling i 9 dagar. Vi mätte upp 55g strösocker för kolsyrejäsning och kokade med 2dl vatten i några minuter och sedan kylde vi detta i diskhon.

55g socker!

Jag läste nånstarns att ölbryggning handlar till 70% om rengörning, jag tror nog det är sant. Det mesta vi gjorde idag var att göra ren saker. Rengjorde och desinfekterade hävert, flasktappare, plastsked och jäshink. Kokade en plastpincette och saftsil. Diska ur 30 flaskor, brände ur dessa i ugnen. Sen när allt är färdigt diska allt man använt. Puh.

Häverten desinfekteras

Flaskor brändes ur i ugnen i strax över 1h.

Det var väldigt mycket humlegrums från torrhumlingen i ölen och det låg inte fast på botten utan en stor del av det var utspritt i ölen. Vi tillverkade ett filter till häverten av en saftsil och en gummisnodd, se bilden nedan. Det funkade finfint, fick inte med några humlerester alls och det satte inte igen.

Egenhaxxat filter!


Vi har börjat få rätt bra rutin på att tappa öl på flaska, Christofer fyller flaskorna och jag trycker på kapsylerna. Smidigt och fort går det.

Redo för tappning.


Jag (Tobias) kapsylerar som en konung.

Christofer tappar på flaska som en gud.


Vi provsmakade även lite på ölen, som vanligt är det svårt att avgöra hur det kommer smaka efter det fått kolsyra i sig, är kallt och har fått lagrats några veckor. Den var besk, riktigt besk! Det är ju en IPA, men det verkar som om detta kan bli den IPA jag/vi bryggt med mest bett i hittills. Var ganska svårt att urskilja smaker nu, får göra det vid ett senare tillfälle. Den smakade dock väldigt rent och "krispigt" så jag har rätt stora förväntningar på detta öl nu! Om 2 veckor ungefär får vi veta resultatet! Jag längtar. Det enda som är kvar att fixa är etiketter men har ingen färg i skrivaren just nu.

29 flaskor av Paul IPA blev det totalt.


2 kommentarer:

  1. faaan vad sugen jag blev på att brygga öl nudå.
    finns det någon möjlighet att få provsmaka för inspiration? är du i sandviken nått mer i sommar? /södda

    SvaraRadera
  2. haha jag tycker helt klart du ska testa! Det går att göra väldigt simpelt om man börjar med maltextrakt, behövs inte mycket mer utrustning än det man oftast har hemma isf.

    Jag har inget inplanerat besök i viken i sommar men man ska aldrig säga aldrig.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...