söndag 30 maj 2010

Flasktappning + Omtappning

Igår kväll så hade jag och bryggassistent Larsson en liten bryggerikväll där vi dels tappade våran IPA, som inte fått något namn än, på flaska och dels så tappade vi om den amerikanska hallonveteölen, Flykten, på sekundärjäsning.

Desinfektering av hävert

Det blev en massa förjobb kändes det som, rengöra hinkar, häverten, diska och bränna ur flaskor. Egentligen hade vi ingen tid alls eftersom båda skulle upp tidigt dagen efter och tentaplugga, så vi missbedömde tiden det skulle ta att fixa allt.

Vi började i alla fall med att tvätta 30 flaskor med min flaskborste jag hittade för 10kr på Willys och slängde sedan in dem i ugnen på runt 120°C och ställde en äggklocka på 1h. Efter det desinfekterade vi en 10liters hink, hade ingen ledig jästunna, och häverten.

Vi började sedan med att tappa om Flykten, våran amerikanska veteöl med hallon i. Vi tappade bort hallonen och bottensatsen och det försvann nästan 1.5 liter av 11 liter i omtappningen, lite surt men hallonen tog ju upp rätt stor volym och det geggade ihop sig rätt bra när de flytande hallonen började blanda sig med bottensatsen på slutet av omtappningen, kolla bilden.

Hallongojs

Vi smakade även på hallonölen och som väntat så smakade det inget vidare, det smakar ju aldrig särskilt gott när man smakar på ett öl såhär efter primärjäsningen och trots det så tror jag alltid att det ska smaka som värsta sensationen och blir lite besviken när det är en tunn och disig smak. Så det är såklart väldigt svårt att avgöra hur det här ölet kommer bli, det fanns mycket hallontoner i det och det hade även en liten dragning åt lambic hållet , lite plastig med som timmerman kriek, fast utan själva syrligheten. Färgen var också väldigt häftigt röd! Det ska bli otroligt intressant att se hur det här kommer smaka efter att det fått mogna till sig och man smakar det kylt med kolsyra i, det kan nog bara bli succé eller fiasko, inget däremellan. Det ska nog för sekundärajäsa ungefär en vecka nu innan det blir flasktappning.

Flykten, efter avsilning av hallon

Två tappra bryggare tappar om hallonöl.

Efter att hallonölen var omtappad och klar så började vi med flasktappningen av IPAn. Det är ett litet sjå att tappa och kapsylera 30 flaskor men flaskfyllaren jag köpt gör verkligen jobbet enklare! Skönt att slippa trycka åt slangen för att få stopp på flödet. Jag har inte hunnit designa några etiketter ännu, inte ens kommit på något namn åt ölen än, så jag kan inte riktigt säga att det enda jobbet som är kvar på denna ölen är att provsmaka den. Men nästan!

IPAn tappas omsorgsfullt på flaskor

EDIT: Jag glömde skriva att vi kokade 95g extra ljust maltextrakt i 5-10min med 2dl vatten som vi sedan tillsatte till IPA'n och rörde om innan vi tappade ölen på flaskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...